Camp munk

Camp Munk

Ahhh tillbaka till verkligheten!
Eftersom alla i resesallskapet inkls. var nyfunna van Frida, tyckte att "Retreat center meditation" - kursen, lat sa himla bra, sa kunde jag inte vara samre och banga.
Jag fick alltsa folja med till en 24h lang kurs i meditation och buddism.
Det borjade med att vi fick lyssna pa en munk som pratade om sitt liv och hur han ser pa buddism och hur han lever.
Annika somnade.
Jag lyckades halla mig vaken iallafall. Det var inte det att inte var intressant, mer att han pratade med sa lugn och forsiktig rost, samtidigt som han pratade thai-engelska, att det blev sovande.

Efter det 2h langa talet fick vi aka till ett center lite utanfor stan. 17 turister fran olika varldsdelar. Kandes lite som "halsoresan". Vi trodde inte att man fick ata mat forutom den mat man fick pa centret, men vissa hade bullat upp med massa matsack och allt - fusk!

Nar vi kom dit sa fick vi byta om till heltackande vita klader.
Vara larare var munkar, och vi startade med sittande meditation. Efter 5min somnade hela benet, men det var bara att sta ut.
Vi larde oss aven gaende meditation, dom gar sa sjukt langsamt!
"Lifting leg.. Standing. Standing".
"Act knowledge that you're standing. Standing. Standing."

Efter meditation i ca 2h fick vi ata mat. Vegetariskt.
Men innan maten ska man lasa en vers pa deras budda-sprak, som handlade om att vi :
- enbart ater for kroppens skull
- inte for att det ar gott
- inte for att det ser bra ut

Sedan 2h till meditation, innan man fick ga och lagga sig kl 21. Efter middagen fick vi inte prata heller. Sa alla gick omkring i sina vita drakter heeelt tysta.
(Vi fick dock kaka och kaffe innan laggdags - sa lite munkliv light version)

Kl 05 (!!!) vacktes vi av att munken slog pa "the bell".
05.30 samlades vi i meditationsalen och borjade meditera.
Sittandes, liggandes och staendes.
Jag somnade nar vi skulle ligga ner.

Kl 7 var det frukost, men innan det sa fick vi varsin liten skal med ris. Vi fick sta pa ett led och sen kom det tre munkar vi skulle ge ris till. Jag rakade spilla ris pa en.

Frukost - rissoppa. (urk)

2h meditation till. Sista timman holl jag pa att smalla av.
Kunde inte sitta still eller vara tyst langre!
Men jag holl ut, och till sist var det lunch och sedan hemfard.

GAAAHHH antligen far jag prata!!!
Och springa!!
Nar jag satt och at frukost blev jag grymt toanodig - sa jag tog nyckeln och gaspringer till varat rum.
En munk far syn pa mig och sager - slow down!!!
Sa jag fick ga extremt SAKTA fastan jag var sjukt toanodig.

ALLTING dom gor gar sa segt. Och sakta. Man fick inte prata. Inte ga fort.
Men dom ar grymma pa meditation - kan sitta flera timmar och inte gora nagot.

Nu ar vi iallfall tillbaka, ska kaka mat snart sedan kl 20.00 gar var buss till Laosgransen. Dar ska vi sova over en natt, for att sedan tidigt pa morgonen ta en bat over till Laos.
Dar kommer vi inte vara alltfor lange, ca en vecka, innan vi aker till Vietnam!

Kommentarer
Postat av: elina

låter intressant..konstigt liv dom lever! vem var det som skrev detta inlägg förresten?

2009-10-14 @ 10:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0